Gdzie kupić?

Mapa partnerów

Zaaplikuj w warsztacie

Mapa warsztatów

Jak prawidłowo dbać o rower po zimie?

Zima w Polsce przeżywa obecnie mały kryzys. Śnieg spadł jedynie w wysokich partiach gór, dlatego rowerzyści mogą cieszyć się korzystaniem z ulubionego środka transportu praktycznie przez cały rok. Jednak niskie temperatury i deszczowa pogoda niekoniecznie sprzyjają jeżdżeniu, zatem większość odkłada rower w suche miejsce i czeka aż wróci wiosna. Podpowiadamy jak przygotować go na nowy sezon.

Czystość

Warto zacząć od mycia. Jeżeli nie zrobiłeś tego po ostatniej jeździe to czeka Cię nieco więcej szorowania. Do wiadra nalewamy ciepłej wody z dodatkiem płynu. Może być taki do mycia naczyń lub ten, którym myjesz samochód. Bierzemy zatem miękką gąbkę i ruszamy na podwórko. Najpierw wodą (najlepiej z węża ogrodowego) spłukujemy brud. Później, za pomocą gąbki dokładnie czyścimy wszystkie elementy. Pamiętaj, by zacząć od kierownicy i siodełka, póki woda i gąbka jeszcze są czyste. Kiedy już umyjesz dokładnie całą ramę, spłucz pianę i sięgnij po miękką, suchą szmatkę. Przetrzyj wszystkie elementy tak, by nie zostały zacieki. Jeżeli dużo jeździsz i często myjesz rower warto zainwestować w specjalne szczotki, którymi bez problemu wymyjesz brud spomiędzy szprych czy kół zębatych.

Sprawdź stan łańcucha

Bez sprawnego łańcucha rower nie ruszy, dlatego warto sprawdzić, czy ten, który aktualnie masz jest jeszcze sprawny. Można to zrobić w prosty sposób. Wystarczy, że weźmiesz linijkę bądź suwmiarkę i zmierzysz długość 10 par ogniw. Jeżeli wynosi 259 mm i więcej to trzeba go wymienić. Jeżeli jego długość jest odpowiednia - to czas na porządne mycie. Mogą przydać się rękawiczki jednorazowe. Sposoby na wyczyszczenie go ze starego smaru są trzy:

1. ściągamy łańcuch, rozpinamy i wkładamy go do słoika wypełnionego specjalnym, ekologicznym rozpuszczalnikiem lub benzyną ekstrakcyjną. Nie używamy tych typu nitro. Słoik zamykamy i energicznie potrząsamy. Wyciągamy łańcuch i przecieramy ręcznikiem papierowym lub szmatką.

2. łańcuch ściągamy, ale nie rozpinamy. Bierzemy plastikową kuwetę (może być nawet pudełko, miska czy puszka, ale im mniejszy otwór, tym gorzej będzie się pracowało), nalewamy rozpuszczalnik (wciąż eko!), bierzemy małą szczoteczkę (może być taka do zębów), zanurzamy kawałek łańcucha w naczyniu i szorujemy. Stosując tę metodę kilkakrotnie będziesz musiał wymieniać ciecz. Po zakończonej pracy standardowo przecieramy suchą szmatką lub ręcznikiem papierowym.

3. W tej metodzie nie ściągamy łańcucha z roweru. Szmatkę podkładamy pod łańcuch, a drugą ręką aplikujemy rozpuszczalnik. Małą szczoteczką kawałek po kawałku czyścimy brud.

Ważne by wyczyścić kasetę, mechanizm korbowy i przerzutki. Tę pierwszą najszybciej wyczyścisz za pomocą specjalnej szczotki z długim włosiem, która wyciągnie cały brud. Podobnie rzecz ma się w przypadku przerzutek.

Jeżeli łańcuch jest już nieco zużyty ale wciąż sprawny, warto kupić smar ceramiczno regeneracyjny do łańcucha rowerowego. Oparty o technologię ceramizacji, która tworzy powłokę ceramiczno-metalową na powierzchniach tarcia. Dzięki temu wypełnia mikrodefekty, co korzystnie wpływa na jazdę. Aplikacja odbywa się za pomocą strzykawki, co pozwala na precyzyjne nasmarowanie łańcucha. Smar ceramiczny regeneracyjny do łańcucha rowerowego zapewnia ochronę przed zużyciem powierzchni łańcucha i zębatek, a w konsekwencji zmniejsza się prawdopodobieństwo uszkodzenia którejś z części. Koszt takiego produktu jest niewielki (około 36 zł), dlatego warto rozważyć jego dodanie.

Umyte i co dalej?

Kiedy już Twój jednoślad lśni, a łańcuch jest czysty to czas na smarowanie. Najpierw sprawdzamy linki od hamulców. Jeżeli nie są uszkodzone od środka, aplikujemy smar (są takie do tego przeznaczone) lub olej do łańcucha. Łożyska kierownicy również traktujemy stałym smarem. Amortyzator, a właściwie jego ramiona mogą wymagać przesmarowania. Aplikacja jest bardzo prosta. Wystarczy zdjąć gumowe osłonki i zaaplikować 3 krople do każdego w okolicy uszczelki. I w końcu łańcuch. Pamiętaj, by nie smarować go niczym, co nie jest do tego przeznaczone. Kupujemy więc specjalny smar do łańcuchów rowerowych. Aplikujemy go po kropli na każdą z par ogniw i już. Nadmiar smaru zbieramy ręcznikiem papierowym delikatnie przecierając. Możesz postawić na smar do łańcucha rowerowego Ceramizer, który ma podwyższoną lepkość. Dzięki temu całość preparatu zostaje na łańcuchu. Dodatkowo zabezpieczy on nam części przed zużyciem czy korozją, a także zniweluje hałas wywołany tarciem.

Teraz przyszedł czas na napompowanie opon, podniesienie siodełka czy kierownicy, jeżeli w trasę ruszasz z dzieckiem. Sprawdzenie odblasków i montaż światła również jest istotny. Pamiętaj, że tylko dobrze oświetlony jesteś bezpieczny na drodze. Warto także ubrać się odpowiednio do warunków pogodowych , a na wycieczkę zabierać ze sobą oprócz wody, dokumenty i telefon. Zawsze uważaj na trasach. Szerokiej drogi!

Zaufali nam