Gdzie kupić?

Mapa partnerów

Zaaplikuj w warsztacie

Mapa warsztatów

Jak zdiagnozować zużycie silnika i ustalić, które elementy są zużyte oraz ile będzie kosztowała ich naprawa?

Pierwsza pomoc – diagnoza

Podstawą działania każdego pojazdu jest silnik.  Aby silnik naszego auta służył nam jak najdłużej, musimy regularnie sprawdzać jego stan. Pierwszym wariantem oceny kondycji naszego silnika jest dźwięk. Jeśli z naszym silnikiem dzieje się coś złego, prawdopodobnie usłyszmy to od razu po odpaleniu go na zimno. Wszelkiego rodzaju grzechotania i głośne dźwięki to znak, że nasz silnik uległ już znacznemu zużyciu. O problemach z silnikiem świadczą również zgrzyty podczas zmiany biegów oraz „rwące” sprzęgło. Następnie przechodzimy do bezpośredniego oglądu. Jeżeli zauważamy, że silnik jest brudny, wówczas musimy szczególną uwagę zwrócić na wszelkiego rodzaju nieszczelności takie jak wyciek oleju lub płynu chłodzącego. Stan silnika możemy również zbadać podczas samej jazdy. Ważne jest to, jak nasz silnik działa na tzw. biegu jałowym. Nawet jeśli silnik nie jest rozgrzany, nie powinien przygasać lub powodować drgań/wibracji. Warto również zwrócić uwagę na kolor spalin – jeśli mają one niebieskawy odcień, wówczas  może być to oznaka zużytego silnika. Co więcej, dobrze jest obserwować eksploatacje płynów. Często źle działający silnik ma tendencję do brania oleju lub pochłaniania większej ilości paliwa.

Silnik bierze olej – co dalej?

Gdy zauważamy, że nasz silnik bierze olej, często od razu zastanawiamy się nad tym, ile kosztuje remont silnika. Jednak należy pamiętać, że w przypadku niektórych silników np. luźnych, czyli sportowych większa ilość zużywanego oleju jest czymś całkowicie normalnym. Jednak nadal mówimy o dość niskich parametrach sięgających do kilkuset mililitrów. Jeśli Twój samochód nagle zaczął pobierać olej, mimo, że wcześniej nie miało to miejsca, warto zwiększyć swoją czujność. Wówczas dobrze jest sprawdzić, czy pod naszym samochodem widoczne są plamy z oleju. Jeżeli olej znika zaraz po wymianie, sprawdź zamocowania obudowy filtrów – często mechanicy w pośpiechu zapominają je dokręcić. Jednak jeżeli na 1000 km znika około litr oleju to bez wątpienia oznaka awarii. Najczęściej wiąże się to z koniecznością wymiany pierścieni tłokowych, turbosprężarki lub uszczelniaczy. W przypadku awarii pierścieni tłokowych należy wykonać pomiar ciśnienia sprężania za pomocą manometru wkręconego w otwór świecy zapłonowej badanego cylindra. Różnica ciśnienia sprężania między cylindrami nie powinna być większa niż 0,2 MPa.W sytuacji pojawienia się takiej różnicy,  warto zastosować dodatki do oleju silnikowego takie jak Ceramizer, które  podniosą i wyrównają ciśnienie sprężania do wartości nominalnych. Jeśli podczas jazdy zauważasz niebieskawy dym – od razu udaj się do mechanika, ponieważ jest to oznaka problemów z turbosprężarką. Zużyte łożyska powodują, że olej przedostaje się do komory spalania. Jeśli będziemy kontynuować jazdę, możemy doprowadzić do spalenia silnika. Wówczas remont silnika to koszt znacznie przekraczający racjonalny budżet. Trudno podać konkretną kwotę, ponieważ wszystko zależy od rodzaju silnika oraz od tego, czy zdecydujemy się na nowy, czy używany zamiennik. Trzecią możliwą przyczyną brania oleju są uszkodzone uszczelniacze zaworowe, z którymi można sobie poradzić poprzez wymianę oleju na taki o większej lepkości, jeśli w przypadku naszego pojazdu taka opcja wchodzi w rachubę.

Jak dbać o nasz silnik? Dodatki do oleju silnikowego – czy warto?

Jak wszyscy dobrze wiemy - lepiej przeciwdziałać niż leczyć, dlatego najlepszym sposobem na zwiększenie żywotności naszego silnika jest odpowiednia jego eksploatacja. Pierwszym i zarazem najczęstszym błędem jest zbyt duże obciążanie nierozgrzanego silnika lub zbyt duże obciążanie silnika na niskich obrotach. Poza tym jednym z głównych błędów wielu kierowców jest nieterminowa wymiana materiałów eksploatacyjnych. Olej po przejechaniu 10 tys kilometrów stopniowo traci swoją smarowność, przez co zwiększa się tarcie oraz podnosi się temperatura pracy podzespołów i następuje ich szybsze zużycie. Również sam styl jazdy wpływa na stan oraz żywotność silnika – należy unikać rwanej, niepłynnej jazdy oraz przestrzegać zasad ecodrivingu. Często posiadacze samochodów zastanawiają się nad tym, jaki olej do silnika wybrać. Odpowiedź na to pytanie jest zaskakująco prosta – taki jaki poleca producent. Sprawa dość znacznie się komplikuje w przypadku dodatków do oleju. Przyjęło się sądzić, że jedynie osoby, które pokonują długie trasy powinny używać dodatków. Jednak w rzeczywistości podczas krótkich, przerywanych tras nasz silnik ulega największemu zużyciu i wymaga takiego wsparcia jak dodatki do oleju silnikowego. Biorąc pod uwagę ranking dodatków do oleju silnikowego trudno wskazać jedną markę, lepiej skupić się na właściwościach. Najlepsze wyniki osiągają oleje, które nie tylko chronią, ale także regenerują zużyty silnik. Można to uzyskać stosują na przykład dodatek do oleju silnikowego Ceramizer CS - pozwala zregenerować wszelkie mechanizmy, w których występuje tarcie metalu o metal, w wyniku wytworzenia się warstwy ceramiczno-metalowej, która wypełni powstałe ubytki. Pamiętaj, że dzięki zastosowaniu odpowiednich dodatków prawdopodobnie unikniesz kosztów związanych z wymianą silnika oraz będziesz w stanie go chronić bez demontażu całego mechanizmu.

Zaufali nam