Gdzie kupić?

Mapa partnerów

Zaaplikuj w warsztacie

Mapa warsztatów

Dlaczego silnik bierze olej i jak to naprawić?

Silnik to najważniejsza część naszego pojazdu. Często podczas zakupu nowego samochodu właśnie to kryterium przesądza  o wyborze konkretnego modelu. Jednak mimo najlepszych parametrów nierzadko musimy mierzyć się z koniecznością wymiany lub remontu silnika. Jedną z najczęściej spotykanych przypadłości jest tzw. branie oleju. Poniżej dowiesz się, czym jest spowodowane oraz jak sobie z nim poradzić.

Parę słów o przyczynach

Najczęstszym czynnikiem skracającym żywotność naszego silnika jest jego nadmierne zużycie. Zazwyczaj wiąże się ono z intensywnym obciążaniem nierozgrzanego silnika lub zbyt dużym obciążeniem jednostki napędowej na niskich obrotach np. podczas wykonywania manewru wyprzedzania.  Poza tym wielu kierowców – zarówno tych początkujących, jak i nieco bardziej doświadczonych – zapomina o ekonomii prowadzenia pojazdu, czyli unikaniu „rwanej” i gwałtownej jazdy. Warto również pamiętać o regularnej wymianie wszelkiego rodzaju płynów eksploatacyjnych, takich jak olej, filtr oleju, czy filtr powietrza. Olej silnikowy traci swoje wartości smarne po przejechaniu około 10-25 tysięcy kilometrów, co skutkuje gwałtownym wzrostem temperatury pracy podzespołów, a w efekcie wpływa na szybsze zużycie mechanizmu. Choć wielu producentów zapewnia, że olej można wymieniać nawet co 30 000 kilometrów, w rzeczywistości lepiej robić to częściej. Większość kierowców zdaje sobie sprawę z tego, ile kosztuje remont silnika, dlatego w miarę możliwości lepiej unikać tego typu wydatku.

dlaczego-silnik-bierze-olej-i-jak-to-naprawic-2

Dodatki do oleju silnikowego – czy warto?

Dodatki do oleju silnikowego to swego rodzaju temat tabu. Jednak należy pamiętać, że dzięki zastosowaniu wysokiej jakości dodatku jesteśmy w stanie uchronić nasz silnik przed licznymi „urazami”. Co więcej, nierzadko istnieje możliwość zregenerowania powstałych wcześniej „urazów”. Jeśli zastanawiasz się nad tym, jakie dodatki do oleju silnikowego najlepiej stosować, wówczas najlepiej zdecydować się na preparaty sprawdzonych marek, które są zalecane przez producenta. Szczególnie polecany jest dodatek do oleju silnikowego Ceramizer, który tworzy specjalną warstwę ceramiczno-metalową dodatkowo zabezpieczającą mechanizmy. Sam proces regeneracji odbywa się do 1500 km od zastosowania Ceramizera CS, a my nie musimy martwić się o remont silnika. Efekt regeneracji preparatem Ceramizer CS utrzymuje się do około 70 tysięcy kilometrów. Koszt tego typu dodatku to około 73 zł – w porównaniu do ceny nowego silnika jest to naprawdę niewielkie obciążenie..

dlaczego-silnik-bierze-olej-i-jak-to-naprawic-3

Silnik bierze olej – jak to naprawić?

Branie oleju to jeden z najczęściej występujących problemów z silnikiem. Mimo to nie należy dać się ponosić emocjom, ponieważ większość producentów zakłada pewien poziom brania oleju. Statystycznie bywa on nieco większy w przypadku samochodów sportowych posiadających tzw. luźny silnik. Jednak jeśli zauważamy niepokojące sygnały, wówczas warto zacząć od wstępnej diagnozy. Na początku należy sprawdzić pobór oleju na 1000 km  - w tym przypadku sprawdzamy, ile oleju musimy dolać po tym przebiegu, aby jego poziom na bagnecie był bez zmian. Należy również przyjrzeć się spalinom, jeśli mają niebieskawo-szary odcień jest to znak, że nasz silnik prawdopodobnie bierze olej. Następnie przeprowadzamy pomiar ciśnień sprężania za pomocą manometru wkręcanego w otwory cylindra. Tym samym sprawdzimy stan pierścieni tłokowych, które najczęściej stanowią źródło problemu. Jeśli któryś z pierścieni uległ zapieczeniu, pobór oleju może przekraczać nawet 1 litr na 1000 km. W tym przypadku możemy zdecydować się na wymianę pierścieni tłokowych, szlifu oraz cylindrów. Natomiast jeśli usterki nie są zbyt rozległe, można zastosować dodatki do oleju silnikowego. Gdy silnik bierze olej, dobrym rozwiązaniem będzie preparat Ceramizer CS, który zmniejsza zużycie oleju oraz niweluje uciążliwe dymienie silnika.

Zaufali nam