Gdzie kupić?

Mapa partnerów

Zaaplikuj w warsztacie

Mapa warsztatów

Głośna praca zimnego silnika ("po odpaleniu") - co może być przyczyną i jak wyeliminować problem?

jak-dbac-o-silnik

Jak dbać o silnik? Przyczyny zużycia silnika

Najważniejszym elementem każdego samochodu jest sprawnie działający silnik. W związku z tym wymaga on od nas szczególnej troski oraz uwagi. Aby mieć pewność, że wszystko  z nim w porządku, warto unikać pewnych ryzykownych działań. Najczęstszym błędem, który znacznie zmniejsza żywotność naszego silnika, jest jego złe użytkowanie. W wyniku jazdy na zbyt niskich obrotach, bądź zbytniego obciążania nierozgrzanego silnika, można w łatwy sposób doprowadzić do zaniku smarności, a co za tym idzie zwiększyć szkodliwe tarcie. Poza tym wielu kierowców niszczy swój silnik poprzez nieodpowiedni styl jazdy. Rwany, niepłynny sposób prowadzenia pojazdu to jeden z najczęstszych grzechów początkujących kierowców. Co więcej, odpowiednia smarność chroniąca nasz silnik, uzyskiwana jest dzięki olejowi silnikowemu, o którym większość z nas zapomina. Terminowa i odpowiednia wymiana oleju to prosty sposób na przedłużenie żywotności silnika. Poza tym warto również pamiętać o innych płynach eksploatacyjnych takich jak np. płyn chłodniczy, który uchroni mechanizm od przegrzania. Podczas kontroli pojazdu warto zwrócić uwagę na inne elementy, które często ulegają nadmiernej eksploatacji takie jak filtr oleju czy powietrza. Dzięki regularnemu sprawdzaniu stanu silnika oraz zrównoważonej eksploatacji nie będziemy musieli się martwić o to, ile kosztuje remont silnika.

Olej silnikowy

Jak już wspominaliśmy, olej silnikowy to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Po przejechaniu około 10-20 tysięcy km, olej silnikowy traci swoje właściwości smarne, przez co zwiększa się tarcie oraz podnosi się temperatura pracy podzespołów, skutkująca ich szybszym zużyciem. Mimo że duża część producentów twierdzi, że olej można wymieniać co 30 000 km, w rzeczywistości należy robić to znacznie częściej. Średnio po 10 000 km nasz olej starci swoje właściwości ochronne, a my niepotrzebnie narazimy nasz samochód na nadmierne zużycie.

Jaki olej do silnika wybrać? Czy warto stosować dodatki do oleju silnikowego?

To jedno z najczęściej zadawanych pytań, choć odpowiedź jest dość prosta. Najlepiej używać takiego oleju, jaki zaleca nam sam producent pojazdu. Wszelkie eksperymenty w tej dziedzinie mogą się skończyć tragicznie dla naszego silnika. Dużo bardziej kontrowersyjną kwestię stanowią dodatki do oleju silnikowego. Wśród kierowców przyjęło się , że dodatki do oleju powinny stosować jedynie osoby, które wybierają bardzo długie i wymagające trasy, Jednak w rzeczywistości nasz silnik najbardziej zużywa się podczas typowej jazdy po mieście, na którą składa się ciąg krótkich odcinków wymagających od nas częstego hamowania oraz przyspieszania. Biorąc pod uwagę ranking dodatków do oleju silnikowego, zdecydowanie najlepsze efekty osiągają produkty, które chronią silnik już podczas jazdy. Jednym z  rozwiązań jest dodatek do oleju silnikowego Ceramizer CS, który wytwarza warstwę ceramiczno-metalową, chroniącą mechanizmy przed zużyciem. Co ważne, sam proces regeneracji zaczyna się już podczas jazdy, dlatego kłopotliwe wyciąganie czy demontowanie silnika nie jest konieczne.

jak-dbac-o-silnik

Silnik bierze olej – jak to naprawić?

To zdecydowanie jeden z najczęściej występujących problemów z silnikiem. Jednak należy pamiętać, że większość producentów zakłada pewien poziom brania oleju. Będzie on zdecydowanie większy w samochodach sportowych, które posiadają tzw. luźny silnik. Zanim zaczniemy sprawdzać koszty wymiany silnika, warto najpierw dokonać pomiaru poziomu brania oleju na 1000 km. Podczas wstępnej diagnozy warto również przyjrzeć się spalinom. W tym celu musimy podnieść obroty rozgrzanego silnika na biegu jałowym. Jeśli wydobywające się z rury wydechowej spaliny mają niebieskawo-szary kolor, jest to znak, że prawdopodobnie silnik bierze olej. Warto wtedy zastosować pomiar ciśnienia sprężania za pomocą manometru wkręconego w otwór cylindra. W ten sposób zweryfikujemy stan pierścieni tłokowych, które zazwyczaj są odpowiedzialne za branie oleju. Jeśli któryś z pierścieni tłokowych uległ zapieczeniu, wówczas pobór oleju może wynosić w skrajnych przypadkach nawet 1 litr na 1000 km. W takim przypadku mamy dwa wyjścia. Możemy dokonać małego remontu silnika lub zastosować odpowiedni dodatek do oleju. Pierwsza opcja polega na wymianie pierścieni tłokowych i szlifu gładzi lub wymianie cylindrów. Wówczas remont silnika to koszt około  1500-5000 zł. Natomiast zakup odpowiedniego dodatku to wydatek rzędu około 73 zł. Tym samym, ponownie udzielamy odpowiedzi na pytanie, czy warto stosować dodatki do oleju silnikowego. Odpowiedź brzmi: oczywiście, że tak. Dzięki nim nie tylko zapobiegamy uszkodzeniu silnika, ale również podczas każdej jazdy regenerujemy podzespoły.

Głośna praca silnika

Po braniu oleju to drugi najczęściej pojawiający się problem. W tym przypadku podstawą naszych działań będzie diagnoza objawów dźwiękowych. Jednak należy pamiętać, że trzeba wziąć pod uwagę duży margines błędu. Jeśli po uruchomieniu silnika, z górnej części jednostki napędowej jesteśmy w stanie usłyszeć dźwięk przypominający stukot lub klekotanie, który nie ustępuje po rozgrzaniu się silnika, wówczas mamy do czynienia z tzw. stukiem zaworów. Jest to wynik zbyt dużych luzów związanych z pracą układu rozrządu.

 

Jak wygląda naprawa?

W przypadku starszych samochodów jednym z rozwiązań jest regulacja luzów zaworów za pomocą szczelinomierza. Jeśli zawory są prawidłowo ustawione, po rozgrzaniu silnika przerwa powinna całkowicie zaniknąć, niwelując tym samym nieprzyjemny hałas. Nowsze samochody za pomocą hydraulicznych popychaczy zaworów same zniwelują ewentualne luzy. Teoretycznie jest to rozwiązanie dużo trwalsze niż ręczna regulacja, jednak w rzeczywistości popychacze są wrażliwe na niesprawności układu smarowania. Silniki, które posiadają hydrauliczne popychacze, wymagają częstszej wymiany oleju. W przypadku zaniedbania regularnej wymiany, może dojść do zapchania popychaczy i pracy zaworów bez luzu. W związku z tym siła narastającego ciśnienia może powodować zerwanie filmu olejowego między popychaczem a krzywą, co spowoduje, że poszczególne elementy będą pracować na sucho. W ten sposób bardzo szybko dojdzie do wzrostu temperatury i szybszego wytarcia obu części.  Najlepszym i zarazem najszybszym rozwiązaniem będzie zastosowanie preparatu Ceramizer CS, który przeczyści kanaliki popychaczy przywracając sprawność i niwelując hałas.

Zaufali nam