Gdzie kupić?

Mapa partnerów

Zaaplikuj w warsztacie

Mapa warsztatów

Olej do skrzyni biegów a olej silnikowy – czy można stosować ten sam?

Samochód, podobnie jak człowiek, wymaga odpowiednich elementów, by prawidłowo funkcjonować. Oprócz wszystkich zewnętrznych części, ważne jest też wnętrze auta. A przecież wielu kierowców nie wie, co znajduje się pod maską, ani w jakim celu do skrzyni biegów dolewa się olej, nie mówiąc już o tym, czym różni się on od oleju silnikowego. W tym artykule rozwiejemy wszelkie wątpliwości.

Olej do skrzyni biegów

Oleje przekładowe są niezwykle ważnymi substancjami w samochodzie. Ich jakość oraz stan wpływają na zużycie przekładni, a zbyt rzadkie wymiany mogą powodować uszkodzenia mechaniczne. Dzięki wysokiemu stopniu lepkości przylegają do części znajdujących się wewnątrz skrzyni biegów i zapewniają jej płynną pracę. Podczas jazdy koła zębate, przekładnie i inne elementy mają ze sobą bezpośredni kontakt i to dzięki warstwie oleju nie trą o siebie, co niechybnie mogłoby spowodować zniszczenia.

Skrzynia manualna

Do skrzyń manualnych sprawdzają się oleje w klasach jakościowych od GL-1 do GL-5. Klasa oleju silnikowego zależy głównie od dodatków, które się w nim znajdują i poziomu obciążenia. Przykładowo, oleje klasy GL-1 nie zawierają uszlachetniaczy. Taki rodzaj można zastąpić olejem silnikowym. Ponad to sprawdzają się w starszych samochodach i przy niskiej eksploatacji.

Z kolei klasa oleju GL-4, będzie odpowiednia dla skrzyń biegów z przekładniami stożkowymi i hipoidalnymi, które pracują na dużych obrotach. W swoim składzie mają także mnóstwo dodatków, które mają za zadanie upłynnić działanie skrzyni.

Istotna jest także lepkość. Klasy lepkości zazwyczaj są podawane według SAE (Society of Automotive Engineers). Do skrótu dodaje się numer i odpowiednie cyfry – od 70 do 250. Do czterech najniższych dodaje się literkę W, która oznacza wydajną pracę w temperaturach ujemnych.

Jak dbać o manualną skrzynię biegów?

Oprócz poprawnej eksploatacji, ważna jest wymiana oleju – raz na 100 000 km to wręcz obowiązek. Jeżeli Twój samochód ma już kilka lat i obawiasz się, iż przekładnia nieco się wysłużyła, to warto zastosować dodatek do oleju skrzyni biegów. Ryzyko ewentualnej naprawy z pewnością zmaleje.

Ceramizer CB – dodatek do wyciszenia skrzyni biegów, służy przede wszystkim do zabezpieczenia powierzchni tarcia podczas eksploatacji. Eliminuje zgrzyty i zwiększa płynność w trakcie zmiany biegów. Dodatek do skrzyni biegów skutecznie wydłuża jej żywotność. Dzięki temu nieprędko będziesz martwił się o koszty, jakie trzeba będzie ponieść podczas wymiany zużytych elementów. Regeneracja skrzyni biegów jeszcze nigdy nie była tak prosta – wystarczy dodać produkt do oleju i ruszać w drogę. Pierwsze efekty zauważysz już po przejechaniu 1 500 km.

Skrzynia automatyczna

Przedstawione wyżej klasyfikacje nie dotyczą olejów do automatycznych skrzyń biegów. Sprzęgło hydrokinetyczne i system sprzęgieł sterujących wymagają olejów o niższej lepkości niż manualne skrzynie biegów. Tego rodzaju oleje muszą mieć stabilność termiczną, dobrze rozprowadzać się w niskich temperaturach, redukować tarcie i cechować się wysoką odpornością na ścieranie. Klasy tych płynów opisuje ATF (Automatic Transmission Fluid). W Europie najczęściej stosuje się ATF Dexron III.

Jak zadbać o automatyczną skrzynię biegów?

Po pierwsze nie wlewaj do automatycznej skrzyni biegów oleju silnikowego. Pracuje on w zupełnie innych warunkach, dlatego tak ważne jest stosowanie się do zaleceń producenta. Ważna jest również wymiana. Warto zastosować się do wskazań fachowców. Pierwszej wymiany dokonujemy między 80 000 a 100 000 przejechanych km.

Jak szybko dobrać olej?

Po pierwsze musimy znać dokładny model pojazdu łącznie z marką, silnikiem i rocznikiem. Później określamy rodzaj i model skrzyni biegów, a następnie sprawdzamy w książce serwisowej jaki typ oleju spełnia normy wymagane przez producenta. W ten sposób szybko i sprawnie określimy, jaki dokładnie olej do skrzyni biegów będzie idealny.

Olej silnikowy

Silnik, jako serce całego pojazdu, potrzebuje wyjątkowego traktowania. Regularna wymiana oleju zapobiega uszkodzeniom i zmniejsza ryzyko awarii. Jego głównym zadaniem jest zapewnienie smarowania wszystkim elementom silnika, między którymi powstaje tarcie. Ponadto chłodzi go poprzez pochłanianie nadmiaru ciepła.

W skład oleju silnikowego wchodzi mnóstwo mieszanek, które mają spełniać wszystkie funkcje potrzebne do prawidłowej eksploatacji. Ważnym parametrem jest lepkość. Podobnie jak w przypadku olejów przekładniowych, te do silników określa klasyfikacja SAE. Różni je jednak oznaczenie. Składa się z trzech elementów – dwóch cyfr i litery pomiędzy nimi. Pierwsza cyfra dotyczy warunków zimowych, druga letnich. Im niższa cyfra tym łatwiej o rozruch silnika przy ujemnych temperaturach. Z kolei im wyższa wartość parametru letniego tym lepszy rozruch w wysokich temperaturach. Klasyfikacja API to wymagania jakościowe. Inne normy będą miały silniki benzynowe (S) a inne Diesla (C). Druga litera stojąca obok oznaczenia to jakość. Im dalsza litera w alfabecie, tym wyższej klasy olej.

Jak zadbać o silnik?

By prawidłowo dbać o silnik przede wszystkim należy zapewnić mu dobrej jakości olej i wymieniać go zgodnie z zaleceniami producenta. Ważne, by jeździć z głową. Każdy silnik podczas eksploatacji ulega zużyciu. Jeżeli Twój samochód ma przejechane wiele tysięcy kilometrów, to warto zastanowić się na tym, jakie dodatki do oleju silnikowego wybrać, by go zregenerować. Odpowiedni preparat pozwoli nie tylko odłożyć w czasie ewentualny remont silnika (koszt byłby pewnie wysoki), ale tym samym zredukuje zużycie oleju, wyrówna i wyciszy pracę silnika.

Dodatek do oleju silnikowego Ceramizer CS jest świetnym rozwiązaniem dla niecierpliwych osób. Wystarczy dodać go do oleju i cieszyć się pierwszymi efektami już po przejechaniu 250 km. Przez kolejne 1 500 km nie wymieniaj oleju – do tej pory będzie trwał proces regeneracji. Dodatek do oleju silnikowego ułatwia jego rozruch. . Pozwala też zredukować zużycie paliwa nawet do 15%, zwiększa ciśnienie sprężania i zmniejsza emisję szkodliwych spalin.

Podobieństwa i różnice

Zarówno oleje silnikowe jak i przekładniowe mają za zadanie skutecznie smarować elementy, chronić metalowe części przed powstawaniem rdzy i utrzymywać czystość w miejscach, do których nie ma bezpośredniego dojścia. Różnica pojawia się w technologii. Przekładnie pracują na wysokich obciążeniach. Przenoszą z wału napędzającego na wał bierny moment obrotowy, przez co olej w przekładni poddany jest bardzo dużym naciskom. Nacisk ten jest dużo mniejszy w silniku, w którym stosuje się olej silnikowy – dlatego też technologie olejowe się od siebie różnią.

Każdy samochód ma nieco inną specyfikację, dlatego zanim zdecydujesz się na wymianę oleju w skrzyni biegów czy silniku warto zajrzeć do instrukcji obsługi i posłuchać rad producenta. Tylko w w ten sposób zapewnisz swojemu pojazdowi najlepsze warunki do pracy. Warto również wspomagać go od środka stosując dodatki, które usprawnią jego pracę i zapewnią dodatkową ochronę .

Zaufali nam