Popychacze hydrauliczne

Popychacz hydrauliczny jest częścią układu rozrządu. Jego zadaniem jest kompresowanie luzu powstałego w wyniku wydłużenia temperaturowego i zużywania poszczególnych elementów układu rozrządu. Ponadto eliminują one siły boczne, które działają na trzonek zaworu. Są niezwykle wrażliwe na jakość oleju i jego czystość, dlatego tak ważne są właściwie dokonywane wybory co do stosowanego specyfiku. Jakie są najczęstsze przyczyny awarii tego elementu i jak temu zapobiegać? Podpowiadamy!

Po przejechaniu 100 000 km zaleca się wymianę elementów hydraulicznych, które są odpowiedzialne za kompresję luzów zaworowych. Brak równomiernej pracy zaworów może doprowadzić do awarii. Dlatego też wymieniając popychacze hydrauliczne lub wałek hydrauliczny, musimy pamiętać, by te elementy były zastępowane jednocześnie podczas jednej naprawy.

Napełnianie

Popychacze hydrauliczne, które stosuje się jako części zamienne, w momencie wyjścia z fabryki są zazwyczaj napełnione olejem, którego ilość wystarcza jedynie na rozruch. Po stronie kierowcy stoi zatem napełnienie ich olejem silnikowym.

Jeśli elementy zostały fabrycznie napełnione olejem, nie będzie słychać ich pracy przy pierwszym rozruchu. Jeśli jednak słyszysz stukanie, oznacza to, że doszło do samoczynnego odpowietrzania.

Hałasy w popychaczach

Hałasy w czasie rozruchu są normą. Powinny jednak szybko ustać. Niepokój może jednak budzić stukanie podczas pracy rozgrzanej maszyny, co może być wynikiem słabego smarowania układu. Z kolei przyczynami tego stanu rzeczy może być zanieczyszczony olej blokujący tłoki, jego zbyt wysoki lub niski poziom, ale też nieszczelności pompy olejowej lub zbyt niskie ciśnienie. Przyczyną hałasów może być także efekt pompowania elementu hydraulicznego, uszkodzone lub źle dobrane sprężyny, defekty w prowadnicach zaworów lub trzpieniach albo nadmierna prędkość obrotowa silnika.

Zanieczyszczony olej silnikowy negatywnie wpływa na działanie popychaczy hydraulicznych. Elementy, które z nimi współpracują, również mają niską tolerancję na zabrudzenia, dlatego ważna jest regularna wymiana oleju. By zachować go w czystości warto zastosować dodatek do olejów silnikowych. Dzięki wytworzonej przez preparat warstwie ceramicznej wszystkie tłoki i pierścienie chodzą płynnie. Rozruch zimnego silnika jest łatwiejszy, przez co możemy wyeliminować stukanie w silniku. Dodatek do olejów silnikowych Ceramizer pomaga utrzymać silnik w czystości, i zmniejsza tarcie na powierzchniach tarcia tym samym korzystnie działa na popychacze hydrauliczne. Przepychając kanaliki popychaczy przywraca im sprawność i niweluje hałas.

Kontrola

Oprócz czystego oleju, ważna jest również kontrola optyczna stanu elementów hydraulicznych. Uszkodzenia takie jak rysy, wżery czy wady odlewu można od razu rozpoznać. Wówczas konieczna jest wymiana – najlepiej w takim przypadku skontaktować się z mechanikiem – samodzielne próby mogą zakończyć się fiaskiem. Ważna jest także kontrola luzów zaworów – maja one bowiem duże znaczenie dla prawidłowej pracy rozrządu.

Kolejnym sposobem jest kontrola manualna – w tym celu wystarczy ścisnąć popychacz. Dla niektórych może być to trudne, niemniej jednak jest możliwe – im większy opór w ściskaniu, tym lepszy stan popychacza. Jeżeli możesz dokonać tego z łatwością to sygnał, by wymienić element na nowy. Sama operacja nie powinna być kosztowna, jednak warto, by sytuację ocenił profesjonalista.

Popychacze hydrauliczne to ważne elementy w Twoim samochodzie. Ich płynna praca powinna przebiegać bez zakłóceń, dlatego tak ważne jest dbanie o czysty olej. Z pewnością pomoże Ci w tym dodatek do oleju silnikowego. Pamiętaj, że w przypadku awarii należy również wymienić wałek rozrządu. Tylko wtedy będziesz mógł cieszyć się w pełni sprawnym autem.

Poprzedni post:
Jak zregenerować silnik tanim kosztem (do 100 zł)
Następny post:
Co zrobić, aby zmniejszyć zużycie paliwa?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *