Jak zabezpieczyć cylindry przed uszkodzeniem

Jak zabezpieczyć cylindry przed uszkodzeniem?

Już podczas konstruowania pojazdu zapada decyzja o tym, ile cylindrów będzie miał konkretny silnik – pod ten element przygotowuje się też odpowiednią komorę silnikową. Cylinder jest odpowiedzialny za moment obrotowy – niezbędny do tego, by auto ruszyło z miejsca. Dlatego też ich sprawność mechaniczna, właściwa proporcja benzyny i powietrza, a także iskra o odpowiedniej energii to najważniejsze elementy, które zapewniają silnikowi prawidłową pracę.

Jak zabezpieczyć cylindry przed uszkodzeniem

Przyczyny usterki cylindra – dlaczego nie działa?

Zanim dojdzie do jakiejkolwiek naprawy, kluczowa jest odpowiednia diagnoza. Ewentualna naprawa powinna być poprzedzona dokładnymi oględzinami, gdyż każda ingerencja w silnik wiąże się z dużymi nakładami finansowymi. Warto zatem najpierw upewnić się, że przedsięwzięcie będzie kosztowało mniej, niż nowy silnik lub nawet nowy samochód.

Przyczyną nieprawidłowej pracy cylindra może być mostkowanie elektrod świecy – jeśli prześwit między elektrodą środkową i boczną wynosi od 0,6 do 1 mm, w większości silników oznacza to prawidłową wartość. Upewnij się wraz z instrukcją – wielkość może być inna, zależnie od modelu silnika i świec. W przypadku, gdy rozstrzał jest zbyt wąski lub zbyt szeroki w porównaniu z podanymi przez producenta widełkami, należy go skorygować odginając lub doginając elektrodę boczną. Natomiast jeśli między dwoma elektrodami znajdziesz mostek – możesz usunąć go płaskim wkrętakiem lub ostrzem noża.

Właściwa praca cylindrów jest też zależna od poziomu zużycia lub uszkodzenia tłoków i pierścieni tłokowych. Uszkodzenia gładzi cylindrów są zazwyczaj spowodowane właśnie usterkami tych dwóch komponentów. Jedną z przyczyn jest zapieczenie lub pęknięcie pierścieni tłokowych. Problemy z tą częścią silnika znacząco utrudniają rozruch silnika i powodują nadmierny pobór oleju. Innym powodem może być przesunięcie się sworznia tłokowego wskutek uszkodzenia zabezpieczenia, pęknięcie tłoka lub urwanie się korbowodu.

Objawy niedziałającego cylindra

Jeśli udało Ci się zauważyć spadek mocy silnika, spaliny wydobywające się z wlewu oleju  wskutek przedmuchu spalin do skrzyni korbowej, słyszysz syczenie w skrzyni korbowej lub zanotujesz zbyt niskie w stosunku do nominalnego ciśnienie sprężania w jednym lub kilku cylindrach – możesz zacząć się niepokoić.

W celu dokładniejszego określenia problemu warto wykonać pomiar ciśnienia sprężania – możesz tego dokonać samodzielnie lub u mechanika. Jeśli zdecydujesz się na tę pierwszą opcję, wystarczy wkręcić manometr w otwór świecy zapłonowej badanego cylindra. Uzyskane w ten sposób dane pozwolą określić stan tłoków i pierścieni. W starszym aucie można spodziewać się niższych niż nominalne ciśnień sprężania w cylindrach – powodem są zużyte pierścienie tłokowe i gładzie cylindrów w silniku.

Jeśli podczas pomiaru tylko jeden z cylindrów ma zaniżony wynik, prawdopodobnie pierścienie tłokowe pękły lub zapiekły się. Jest to uszkodzenie, z którym warto wybrać się do mechanika. Chcąc uniknąć przegrzania czy zatarcia silnika w przyszłości, warto sięgnąć po dodatki do oleju silnikowego. Ceramizer pomaga w tym, by zachować żywotność silnika na jak najdłużej, dlatego skutecznie zabezpiecza przez zużyciem pierścienie tłokowe i gładzie cylindrów.

W przypadku, gdy wymiary cylindrów nie mieszczą się w normach podanych w instrukcji, wykonuje się też ich przetaczania i stosuje nadwymiarowe tłoki. Jeśli z kolei pomiar ciśnienia sprężania jest prawidłowy, a cylindry mieszczą się w dopuszczanych granicach, wymienia się pierścienie tłokowe i dokonuje honowania cylindrów. Nieszczelność pierścieni prowadzi do utraty mocy i sprawności silnika, a także nadmiernego poboru oleju. Jeśli silnik bierze olej w nadwyżce, może on nie być dokładnie zgarniany ze ścianek cylindra i ulegać częściowemu spaleniu. Łatwo w ten sposób doprowadzić do zużycia, pęknięcia lub zapieczenia pierścieni tłokowych w rowkach tłokowych.

Jak samodzielnie zlokalizować niepracujący cylinder?

Zaopatrz się w szczypce z dobrą izolacją lub gumowe rękawiczki, które nie przewodzą prądu. Choć niektórzy zalecają, by przy włączonym silniku obserwować jego obroty podczas zdejmowania przewodu ze świecy należącej do niepracującego cylindra, jest to obarczone ryzykiem doprowadzenia do awarii układów elektronicznych.

Zamiast tego, po zatrzymaniu silnika, odczekaj chwilę, aż głowica ostygnie. Następnie ostrożnie zbadaj palcami temperaturę świec – świeca niepracującego cylindra będzie chłodniejsza od reszty. Innym sposobem jest wykręcenie świec i oglądanie ich elektrod – jeśli będą ciemne i wilgotne, najlepiej będzie wymienić je na nowe.

Naprawa i zapobieganie uszkodzeniom cylindrów

Najprostszą naprawą jest wymiana tulei lub szlifowanie cylindrów. Najczęściej stosuje się w tym celu napawanie elektryczne specjalnymi elektrodami. Warto pamiętać, by ewentualne ubytki nie były uzupełniane cyną – może ona wywołać szkodliwe następstwa, na przykład zatrzeć tłok.

Warto mieć też na uwadze fakt, że naprawy silnika są kosztowne – o ile wymiana świec zapłonowych to koszt około 50 PLN, o tyle szlify cylindrów wyniosą już około 500 PLN – nie wspominając o wymianie tłoków, czyli wydatku rzędu 3 000 PLN. Jeśli chcesz zapobiec uszkodzeniom, dobrym pomysłem byłoby zainwestowanie w dodatki do oleju silnikowego Ceramizer. Jako, że olej silnikowy rozchodzi się po wszystkich powierzchniach trących, dolane do niego dodatki mogą zapewnić im lepszą ochronę. Nie zastanawiaj się, ile kosztuje remont silnika – rozpocznij już dziś proces jego regeneracji.

Poprzedni post:
Jak zadbać o paski klinowe i wielorowkowe w silniku?
Następny post:
Objawy zużycia świec żarowych i zapłonowych

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *